Likwidacja spółki polega na spieniężeniu majątku oraz zakończeniu spraw bieżących przedsiębiorstwa. Warunki, przebieg procesu oraz skutki rozwiązania spółki ściśle określa Kodeks Spółek Handlowych (KSH). Jak przeprowadzić proces wykreślenia spółki z rejestru?
Kiedy można rozwiązać spółkę?
Zasady określające przyczyny rozwiązania spółki precyzyjnie określa art. 270. Kodeksu Spółek Handlowych.
Likwidacja spółki następuje w przypadku:
- przyczyn przewidzianych w umowie spółki
- ogłoszenia upadłości spółki
- zaprotokołowania przez notariusza uchwały wspólników dotyczącej zakończenia działalności spółki lub przeniesienia jej za granicę kraju, w którym była ona założona
- przyczyn przewidzianych prawem.
Ponadto, zgodnie z art. 271. tego kodeksu, spółkę można rozwiązać również drogą sądową. Dzieje się tak w przypadkach, gdy osiągnięcie celu przedsiębiorstwa stało się niemożliwe, zaszły inne ważne przyczyny wywołane stosunkami spółki lub działalność podmiotu naruszyła prawa i zagraża interesowi publicznemu. W przypadku sądowego rozwiązania spółki warto zasięgnąć opinii doświadczonego w prawie gospodarczym adwokata. Wniosek o proces likwidacji spółki musi zostać złożony przez wspólnika, członka organu spółki bądź oznaczoną w ustawie instytucję państwową.
Jak przebiega proces likwidacji spółki?
Na proces likwidacji spółki składają się dwa zasadnicze etapy – otwarcie oraz zamknięcie likwidacji. Otwarcie likwidacji to przede wszystkim działania podejmowane w ramach zakończenia działalności spółki – w tym czynności likwidacyjne i opracowanie bilansu likwidacyjnego. Procedurę tę likwidatorzy muszą zgłosić do sądu rejestrowego prowadzącego akta rejestrowe spółki.
Następnie, po zakończeniu działalności przedsiębiorstwa, następuje oficjalne zamknięcie likwidacji, na które składają się sporządzenie sprawozdania likwidacyjnego oraz złożenie do sądu rejestrowego wniosku z prośbą o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców KRS.
Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy likwidujący spółkę?
Zgodnie z art. 282. KSH likwidatorzy, po ogłoszeniu zakończenia działalności spółki, powinni zakończyć wszelkie interesy bieżące związane z prowadzeniem zlikwidowanego przedsiębiorstwa. Ponadto do ich obowiązków zalicza się również ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań (w tym sprawozdanie finansowe do KRS) oraz upłynnienie majątku spółki. Nieruchomości nabyte w trakcie działalności powinno się upłynniać jedynie w drodze publicznej licytacji bądź z wolnej ręki na mocy uchwały wspólników.